AssurMiFid-gedragsregels & belangenconflictenbeleid
MiFID of Markets in Financial Instruments Directive is een geheel van Europese rechtsregels die bijdragen tot de harmonisering van de regelgeving voor transacties in financiële producten en de integratie van de financiële markten.
De belangrijkste doelstellingen van MiFID zijn:
het versterken van de concurrentie en de transparantie van de financiële markten;
het zorgen voor een betere bescherming van de belegger.
De richtlijn is sinds 1 november 2007 van kracht binnen alle landen van de Europese Unie en in IJsland, Noorwegen en Liechtenstein.
MiFID is van toepassing op een ruime waaier aan financiële instrumenten. Niet enkel de producten worden geviseerd doch ook de dienstverlening.
De informatie hieronder werd opgesteld in het kader van de Wet van 27 maart 1995, die de verzekeringsdistributie regelt, en meer bepaald in functie van de informatieplicht die rust op de verzekeringstussenpersoon. Met deze verklaring willen wij de verplichtingen die de wet aan de verzekeringsdistributie oplegt op een positieve manier aanwenden, om onze klanten een maximale transparantie in onze werkwijze en beleidsopties te bieden.
Vanaf 30 april 2014 zijn de "AssurMiFID -gedragsregels" van kracht. Zij vinden hun wettelijke basis in de wet van 30 juli 2013 tot versterking van de bescherming van de afnemers van financiële producten en diensten alsook van de bevoegdheden van de FSMA en diverse bepalingen alsook het KB van 21 februari 2014 over de regels voor de toepassing van de artikelen 27 tot 28bis van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten op de verzekeringssector en KB van 21 februari 2014 inzake de krachtens de wet vastgestelde gedragsregels en regels over het beheer van belangenconflicten, wat de verzekeringssector betreft. Overeenkomstig deze gedragsregels is ons kantoor gehouden om een schriftelijk beleid op te stellen voor het beheer van belangenconflicten bij het verlenen van diensten van verzekeringsbemiddeling. De wettelijke regeling omtrent belangenconflicten is een aanvulling op de algemene MiFID-grondwet. Deze grondwet wordt door ons kantoor geëerbiedigd door zich loyaal, billijk en professioneel in te zetten voor de belangen van de klant bij het verlenen van diensten van verzekeringsbemiddeling.
Kantoorgegevens
NV Zakenkantoor Werner Bolsens
Ondernemingsnummer 00462 393 258
Gegevens voor een snel contact en effectieve en rechtstreekse communicatie:
tel. 03 231 58 00 - fax: 03 225 24 68 - [email protected] - www.bolsens.be
In het register van verzekeringstussenpersonen ingeschreven onder het FSMA nummer 41569 A-cB als onafhankelijk verzekeringsmakelaar.
Het register van de verzekeringstussenpersonen wordt bijgehouden door de FSMA te 1000 Brussel, Congresstraat 12-14 en is terug te vinden op www.fsma.be.
Voor al uw vragen en problemen kan u in eerste instantie terecht bij ons kantoor.
Klachten kunnen ook ingediend worden bij de Ombudsdienst Verzekeringen te 1000 Brussel, de Meeûssquare 35, tel. 02/547.58.71 - fax. 02/547.59.7502/547.59.75 - [email protected] - www.ombudsman.as
Zorgplicht
MiFID draagt de verzekeringsondernemingen en de dienstverleners van de verzekeringssector op zich op een loyale, billijke en professionele wijze in te spannen om de belangen van hun cliënten optimaal te behartigen.
Om na te gaan of de producten en diensten die wij aanbieden wel geschikt zijn voor u, zullen wij samen met u uw beleggersprofiel opstellen. Dit gebeurt aan de hand van een vragenlijst die peilt naar uw kennis en ervaring, doelstellingen en financiële draagkracht.
Wij zullen u enkel producten aanbieden die in overeenstemming zijn met uw beleggersprofiel. Als cliënt blijft u vanzelfsprekend vrij om in te tekenen op een product dat niet overeenstemt met uw profiel. In dat geval zullen wij u waarschuwen en enkel ingaan op uw verzoek nadat u schriftelijk zal hebben verklaard dat u het daarbijhorende risico neemt.
In het kader van de zorgplicht moeten we informatie inwinnen bij onze klanten. De omvang van die informatie verschilt naargelang van het soort verzekeringsovereenkomst en van de verleende dienst. De regels zijn cumulatief opgebouwd. Bovenop de vereisten die gelden voor alle verzekerings-overeenkomsten, komen specifieke extra vereisten voor spaar-of beleggingsverzekeringen, die, wanneer advies wordt verstrekt over de verschillende specifieke soorten verzekeringsovereen-komsten, bovendien verder worden aangevuld.
AssurMiFID-gedragsregels*
Ons kantoor is gehouden tot het naleven van de "AssurMiFID-gedragsregels" en deelt u in u dit verband volgende informatie mee:
1. Aangeboden producten en diensten
1.1. Informatie over begrip verzekeringsbemiddeling
Ons kantoor biedt diensten van verzekeringsbemiddeling aan, dwz. de werkzaamheden die bestaan in het adviseren over verzekeringsovereenkomsten, het aanbieden, het voorstellen, het verrichten van voorbereidend werk tot het sluiten van verzekeringsovereenkomsten of het sluiten van verzekeringsovereenkomsten, dan wel in het assisteren bij het beheer en de uitvoering ervan.
1.2. Nummers van de takken en de titulatuur
1: Ongevallen;
2: Ziekte;
3: Voertuigcasco met uitzondering van rollend spoorwegmaterieel;
4: Casco rollend spoorwegmaterieel;
5: Luchtvaartuigcasco;
6: Casco zee- en binnenschepen;
7: Vervoerde goederen met inbegrip van koopwaren, bagage en alle andere goederen;
8: Brand en natuurevenementen;
9: Andere schade aan goederen;
10: BA motorrijtuigen;
11: BA luchtvaartuigen;
12: BA zee- en binnenschepen;
13: Algemene BA;
14: krediet;
15: Borgtocht;
16: Diverse geldelijke verliezen;
17: Rechtsbijstand;
18: Hulpverlening;
19: Levensverzekeringen niet verbonden met beleggingsfondsen, met uitzondering van bruidsschat- en geboorteverzekeringen;
20: Bruidsschat- en geboorteverzekeringen, niet verbonden met beleggingsfondsen;
21: Levens- bruidsschat- en geboorteverzekeringen in verband met beleggingsfondsen;
22: Kapitalisatieverrichtingen;
23: Beheer van collectieve pensioenfondsen.
1.3. Polisvoorwaarden
Bezoek hiervoor onze submenu met de algemene voorwaarden van alle door ons aangeboden.
2. belangenconflictenbeleid
Met het oog op ons belangenconflictenbeleid heeft ons kantoor in een eerste stap de mogelijke belangenconflicten in ons kantoor geïdentificeerd. Belangenconflicten kunnen zich voordoen tussen (1) ons kantoor en haar verbonden personen en een klant of (2) tussen meerdere klanten onderling. Het beleid inzake belangenconflicten houdt rekening met de eigen kenmerken van ons kantoor en haar eventuele groepsstructuur. Bij de beoordeling naar mogelijke belangenconflicten heeft ons kantoor de situaties in kaart gebracht waarbij een aanzienlijk risico bestaat dat de belangen van de klant worden geschaad.
2.1 Interne organisatie
MiFID legt de verzekeringsondernemingen strenge regels op in verband met hun interne organisatie en bedrijfsvoering.
Zo moeten er speciale procedures worden nageleefd voor de klachtenbehandeling en het beheer van belangenconflicten.
2.1.1 Beleid op het gebied van belangenconflicten
Ons kantoor is verplicht om een beleid en procedures uit te werken die gericht zijn op het voorkomen van belangenconflicten en het oplossen van conflictsituaties.
Hierna volgen de maatregelen en bepalingen van het belangenconflictbeleid van de verzekeringsonderneming dat er op gericht is de belangen van haar cliënten te beschermen in geval van een belangenconflict bij het verstrekken van diensten in verzekeringsproducten die vallen onder de MiFID-richtlijn.
Een belangenconflict is een situatie waarin, bij de uitoefening van haar activiteiten, de belangen van de verzekeringsonderneming en/of van haar cliënten en/of van haar medewerkers rechtstreeks of onrechtstreeks met elkaar in strijd zijn. Zo ontstaat bvb een belangenconflict bij
Situaties waarbij winst wordt gemaakt of verlies wordt geleden ten koste van de cliënt;
Situaties waarbij ons kantoor een ander belang heeft bij het resultaat van de dienst of transactie;
Situaties met een financiële drijfveer om andere cliënten te laten voorgaan;
Situaties waarbij hetzelfde bedrijf als de cliënt wordt uitgeoefend;
Situaties waarbij ons kantoor een vergoeding ontvangt van een andere persoon dan de cliënt voor de geleverde diensten van verzekeringsbemiddeling.
Situaties waarbij ons kantoor deelnemingen van minstens 10% bezit in stemrechten of van het kapitaal van de verzekeringsonderneming(en);
Situaties eigen aan ons kantoor: vb groepsstructuren (bv. bancassurance of assurfinance) of nevenactiviteiten (bv. bankagent}.
Ons kantoor neemt heel wat maatregelen om ervoor te zorgen dat het belang van de klant primeert. De middelen die wij aanwenden om belangenconflicten te voorkomen en te beheersen omvatten organisatorische maatregelen en administratieve procedures voor de behandeling en de controle van acties. In dit verband zijn volgende gedragscodes en procedures van belang:
de gedragscode transacties, die regels oplegt m.b.t. de persoonlijke transacties van de medewerkers, hun nevenactiviteiten, de regels voor commerciële objectieven;
de gedragscode relatiegeschenken;
een aangepast verloningsbeleid;
de klachtenprocedure;
de klokkenluidersregeling.
situaties op te sporen die kunnen leiden tot belangenconflicten;
belangenconflicten te voorkomen;
een adequaat beleid voor belangenconflictbeheersing uit te werken en te onderhouden;
Een interne instructienota;
Een beleid dat erop toeziet dat de verbonden personen enkel bemiddelen m.b.t. verzekeringsovereenkomsten waarvan zij de essentiële kenmerken kennen en in staat zijn om aan de cliënten toe te lichten;
Een beleid dat het recht voorbehoudt van ons kantoor om bij ontstentenis van een concrete oplossing voor een specifiek belangenconflict de gevraagde dienstverlening te weigeren met het uitsluitende doel de bescherming van de belangen van de klant;
Een regeling inzake het ontvangen van voordelen;
Indien noodzakelijk zal het beleid inzake belangenconflicten van ons kantoor aangepast en/of geactualiseerd worden.
Wat is de procedure?
2.1.2 Getroffen maatregelen
Wij hebben al onze activiteiten doorgenomen om de situaties op te sporen die kunnen leiden tot belangenconflicten, en hebben adequate procedures ingevoerd om eventuele conflictsituaties op een billijke manier te beheersen.
Onze procedures en gedragscodes bepalen dat onze medewerkers zich altijd onafhankelijk moeten opstellen in hun relaties met cliënten. De maatregelen om iedere vorm van beïnvloeding te vermijden en een onafhankelijke houding te garanderen worden hierna beschreven.
Opleiding en begeleiding:
Wij zorgen voor een geschikte opleiding van onze betrokken medewerkers, zodat zij volledig op de hoogte zijn van hun verantwoordelijkheden en verplichtingen en in staat zijn belangenconflicten op een adequate manier te beheersen.
Geschenken:
alle onze medewerkers moeten afzien van het vragen of aanvaarden van geschenken of voordelen die hun onpartijdigheid of hun integriteit op het spel kunnen zetten, ongeacht of deze geschenken of voordelen komen van cliënten, leveranciers of derden.
Verrichtingen door medewerkers:
onze medewerkers mogen de informatie over een cliënt waar zij in het kader van hun beroepsactiviteit over beschikken, niet gebruiken voor eigen rekening. Bovendien zijn hun eigen verrichtingen onderworpen aan interne procedures.
Mogelijkheid tot het afwijzen van een dienst:
wanneer wij oordelen dat het belangenconflict niet kan opgelost worden, kunnen wij ervan afzien om voor de cliënt op te treden om haar eigen belangen te beschermen.
Openbaarmaking van belangenconflicten:
Wanneer in een concrete situatie onze maatregelen onvoldoende garantie zouden kunnen bieden, zal u geïnformeerd worden door ons kantoor over de algemene aard en/of de bronnen van het belangenconflict, zodat u een weloverwogen beslissing kan nemen. U kan steeds met ons contact op nemen voor meer informatie.
3. Vergoeding
Ten einde onze beroepsacitiviteiten en dienstverlening te kunnen uitoefenen ontvangt ons kantoor een vergoeding voor de gepresteerde diensten.
Voor onze diensten van verzekeringsbemiddeling ontvangen wij in beginsel een vergoeding van de verzekeringsonderneming, die deel uitmaakt van de premie die u als klant betaalt. Daarnaast is een vergoeding mogelijk die verbonden is aan de verzekeringsportefeuille van ons kantoor bij de betreffende verzekeringsonderneming of voor bijkomende taken ingevuld door ons kantoor.
Mogelijke vergoedingen zijn:
Vergoedingen betaald door de cliënt voor het verstrekken van een verzekeringsbemiddelings-dienst. Als cliënt wordt u vooraf op passende wijze geïnformeerd over de kosten en lasten hieraan verbonden alsook over de betaalwijze van deze kosten en lasten;
Vergoedingen die toelaten of die nodig zijn over verzekeringsbemiddeling mogelijk te maken. Deze vergoedingen zijn ook gekend onder de benaming ‘proper fees' of ‘passende vergoedingen. Het gaat om vergoedingen die door de dienstverlener worden gestort aan een derde en die toelaten of nodig zijn om de klant de verzekeringsbemiddelingsdienst te geven die hij heeft gevraagd; en die geen belangenconflict kunnen veroorzaken. Vb. zijn herverzekeringspremies, erelonen van experten op wie u een beroep doet, wettelijke bijdragen,...
Vergoedingen die we ontvangen vanwege de verzekeringsonderneming onder de vorm van een deel van de betaalde premie. Deze vergoedingen kunnen eenmalig of regelmatig zijn en op verschillende manieren berekend worden.
Meer informatie over de juiste modaliteiten of voor al uw vragen en problemen kan u in eerste instantie terecht bij ons kantoor. Wij zijn steeds bereikbaar via telefoon, mail of fax.
*wet van 30 juli 2013 tot versterking van de bescherming van de afnemers van financiële producten en diensten alsook van de bevoegdheden van de FSMA en diverse bepalingen alsook het KB van 21 februari 2014 over de regels voor de toepassing van de artikelen 27 tot 28bis van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten op de verzekeringssector en KB van 21 februari 2014 inzake de krachtens de wet vastgestelde gedragsregels en regels over het beheer van belangenconflicten, wat de verzekeringssector betreft.
Privacybeleid - AVG Sinds 25 mei 2018 is een nieuwe Europese verordening van kracht. Het doel is om de wetgeving over het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens in de hele Europese Unie te harmoniseren, maar ook om rechten van natuurlijke personen te consolideren, om ontmoedigende sancties op te leggen in het geval van niet- naleving. Het is van toepassing op elk bedrijf dat met persoonsgegevens omgaat. Hoofdorde Tegenwoordig genieten consumenten verschillende rechten, zoals: * Het recht op informatie: betreffende de doeleinden van de verwerking waarvoor de persoonsgegevens zullen worden gebruikt; * Het recht om jouw persoonsgegevens in te kijken en aan te passen; * Het recht op gegevenswissing: beperking van de verwerking of verzoek tot wissen van jouw persoonsgegevens; * Het recht op overdraagbaarheid van persoonsgegevens: verzoek om gegevens over te zetten van de ene naar de andere organisatie Bedrijven zijn verplicht om de uitoefening van deze rechten toe te staan, met name door een functionaris voor gegevensbescherming of DPO (DPO) aan te stellen, die hun enige aanspreekpunt zal zijn voor verzoeken met betrekking tot de bescherming van persoonsgegevens. AVG en verzekeringstussenpersonen De Europese richtlijn betreffende de distributie van verzekeringen die sinds oktober 2018 van kracht is voor verzekeringstussenpersonen, evenals de wet van 13 februari 2018 ter bestrijding van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme vereisen het verzamelen van een groot aantal persoonsgegevens, in het bijzonder voor spaarders-/ beleggers die aan allerlei testen dienen te worden onderworpen (passendheid, geschiktheid, ...) om een correct beeld te krijgen van de situatie en het profiel van de belegger. Deze datawinning wordt echter afgebakend door de principes van de AVG, bijvoorbeeld: * Dataminimalisatie: het is de taak van de makelaar en de verzekeraar om zorgvuldig te bepalen waar de legitieme behoefte om deze informatie te verzamelen eindigt, om niet meer informatie te vragen dan nodig is; * De beperking van de verwerking van gegevens die alleen zijn verzameld voor de doeleinden die in de betreffende verordening worden beschreven, zoals de wettelijke noodzaak of de uitvoering van de dienst. Met andere woorden, deze gegevens zullen niet zonder toestemming van de persoon in kwestie kunnen worden gebruikt voor commerciële doeleinden; * Beperking bewaartermijn persoonsgegevens: persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk voor het zakelijk doel; * De zorgvuldige verwerking van gegevens, met de toepassing van hoogwaardige security regels en -systemen zodat er geen inbreuken en-/ of gegevensdiefstal kan plaatsvinden. Privacybeleid en bescherming van persoonsgegevens op kantoor Inherent aan onze diensten is ons kantoor verplicht om persoonsgegevens te verwerken. Door uw toestemming te geven en het klantendossier te ondertekenen, machtigt u ons kantoor om uw persoonsgegevens te verwerken en, indien vereist, door te geven aan derden in het kader van de onderschrijving en beheer van uw contracten die u via ons kantoor wenst af te sluiten. Dit beleid is van toepassing op alle persoonsgegevens die worden verzameld en verwerkt. We behouden ons het recht voor om deze verklaring op elk moment te wijzigen. De meest recente versie is te vinden op onze website op onderstaand adres. Op eenvoudig verzoek kunt u ons ook altijd om een kopie vragen. Link naar ons AVG-beleid: internetlink De volgende informatie wordt verzameld en verwerkt als onderdeel van de zakelijke relatie om te voldoen aan onze wettelijke verplichtingen, onze verbintenissen met verzekeringsmaatschappijen en de specifieke diensten die onze klanten ons verzoeken. Deze lijst is niet exhaustief en kan variëren naargelang het doel en de eigenlijke finaliteit. * Identificatie- en contactgegevens (zie Klantenfiche): naam, voornaam, adres, e-mail, telefoon/mobiel nummer, kopie identiteitskaart, inhoud van de chip, nationaal identificatienummer; * Vragenlijst over uw financiële kennis en ervaring, uw inkomen, beleggingen en uw roerend/onroerend goed, uw gezinssamenstelling en uw financiële risicobereidheid (alleen levensverzekering met spaar/beleggingscomponent). * Kopie van bestaande verzekeringen en (schade-) historie. Verwerking van persoonsgegevens door ons kantoor Persoonsgegevens worden verwerkt voor de volgende doeleinden: * Het onderschrijven van verzekeringscontracten * Naleving van de regelgeving die van toepassing is op onze activiteit. Dit omvat onder meer de Europese richtlijn betreffende de distributie van verzekeringen, evenals de wet van 18 september 2017 ter bestrijding van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme. Ons kantoor deelt geen persoonsgegevens De gegevens die u aan ons verstrekt worden zonder uw uitdrukkelijke toestemming niet aan derden verstrekt buiten wettelijke verplichtingen en noodzakelijke uitwisselingen met verzekeringsmaatschappijen of derden die nuttig zijn voor de uitvoering van met klanten gesloten overeenkomsten. Data Protection Officer (DPO) De volgende persoon wordt aangesteld als functionaris voor gegevensbescherming (hierna "DPO"): Naam en voornaam van de persoon die is aangewezen als DPO binnen het kantoor De rol van de DPO bestaat er in te zorgen voor een goede uitvoering van nationale en supranationale bepalingen met betrekking tot het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens. De DPO is als volgt te bereiken: Postadres Adres waaro de DPO te bereiken is Tel: Tel DPO Email: email DPO Uw Rechten Onder voorbehoud van naleving van bepaalde voorwaarden, hebt u het recht op toegang tot, rectificatie van, bezwaar tegen het gebruik van, of verzoek om wissing, beperking of overdraagbaarheid van uw persoonsgegevens. U kunt op elk moment uw rechten uitoefenen door uw verzoek per e-mail of per post te richten aan de DPO, met een kopie van uw identiteitskaart. a. Recht op inzage Overeenkomstig artikel 15 van het Reglement garandeert ons kantoor uw recht op toegang tot uw persoonsgegevens. U hebt het recht om inzage te verkrijgen in uw persoonsgegevens en tot de volgende informatie: • De verwerkingsdoeleinden; • De betrokken categorieën van mijn persoonsgegevens; • De ontvangers of categorieën ontvangers aan wie de persoonsgegevens zijn of zullen worden verstrekt, in het bijzonder ontvangers die zijn gevestigd in derde landen of internationale organisaties; • De periode gedurende welke mijn persoonsgegevens naar verwachting zullen worden opgeslagen, of indien dat niet mogelijk is, de criteria om die termijn te bepalen; • wanneer er sprake is van geautomatiseerde besluitvorming, met inbegrip van profilering, informatie over de onderliggende logica alsmede het belang en de verwachte gevolgen van die verwerking van persoorsgegevens voor mij, zoals bedoeld in artikel 22, paragraaf 1 en 4 van de verordening De Verwerkingsverantwoordelijke kan om een redelijke vergoeding verzoeken op basis van administratieve kosten voor eventuele extra exemplaren die worden aangevraagd. Wanneer u dit verzoek elektronisch indient (bijvoorbeeld via het e-mailadres), wordt de informatie verstrekt in een veelgebruikte elektronische vorm, tenzij u ons dit uitdrukkelijk anders vraagt. Een kopie van uw gegevens wordt u uiterlijk binnen een maand na ontvangst van het verzoek medegedeeld. b. Recht op wijziging Ons kantoor garandeert het recht op rectificatie en verwijdering van uw persoonsgegevens. Overeenkomstig artikel 16 van de verordening kunnen onjuiste, onnauwkeurige of irrelevante gegevens ten allen tijde worden gecorrigeerd of verwijderd. De nodige wijzigingen brengt u zelf aan vanuit uw gebruikers-/andere account, tenzij dit niet zelfstandig kan, in dat geval kan een verzoek worden gedaan aan ons kantoor. Overeenkomstig artikel 19 van het Reglement stelt de verantwoordelijke voor de verwerking elke ontvanger aan wie de persoonsgegevens zijn meegedeeld op de hoogte van elke rectificatie van de persoonsgegevens, tenzij een dergelijke communicatie onmogelijk blijkt of onevenredige inspanningen vereist. De verantwoordelijke voor de verwerking verstrekt de betrokkene informatie over deze ontvangers als deze daarom verzoekt.
Beste klanten,
Wij werken enkel op afspraak, voor alle verrichtingen (ook loket). Bel ons dus zeker eerst op het nummer 03 231 58 00 voor een afspraak.